Panel presentation :
The socialization of youth is a crucial question in every society that influences a country's future. Having been through tremendous social changes over the past three decades, China faces challenges in the transmission of value systems, behavioral norms and social roles from older to younger generations (Grbich, 1990). As a period of transition between adolescence and adulthood, youth reflects the accumulation of primary socialization in family and secondary socialization in schools (Berger & Luckman, 1966). Different socializing institutions (Meyer, 1977), especially educational institutions, serve as the frame of the first life choices of individual youth actors: higher education, political stance, profession and lifestyle. Meanwhile, socializing institutions promote their own ideologies among young people, through which different subjectivities are produced in the power relationships between social groups.
The panel attempts to answer this question: “How do institutions in such a changing society manage to frame the socialization processes and differentiate individuals by orienting them to different paths?” Presenters from different disciplines – political science, sociology and anthropology – approach this question from different perspectives and research methods. From the political science point of view, Liu and Doyon demonstrate how experiences in elite universities, as a student or as a student counselor, could be benefic to succeed in a political career.. From the sociological point of view, Li and Fang show how public and private actors in secondary education prepare students to develop specific competence (academic or artistic) while managing institutional constraints. Finally, Zeng examines, from the anthropological point of view, how reading the Confucian canon constitutes an alternative education and allows the transmission of not only the traditional knowledge but also the relationship with the saint.
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Résumé du panel :
La socialisation des jeunes est une question cruciale dans toutes les sociétés. Etant donné les transformations majeures qu'a connu la société chinoise depuis une trentaine d'années, elle fait désormais face à de sérieux défis pour ce qui est de la transmission des systèmes de valeur, des normes de comportement, et de la distribution des statuts sociaux à la jeune génération. En tant que période de transition entre l'adolescence et l'adulte, la jeunesse est le moment d'une superposition de la socialisation primaire familiale et de la socialisation secondaire scolaire. Les différentes institutions socialisatrices, surtout éducatives, encadrent les premiers choix de vie en fonction des dispositions acquises : les choix de l'éducation supérieure, les choix de carrière et de style de vie. Le processus n'est point neutre, les institutions socialisatrices reflètent l'idéologie des groupes sociaux et contribuent au recrutement de nouveaux membres pour ces derniers.
Le présent panel essaie de répondre à la question suivante : comment les institutions, au sein d'une société en pleine transformation, encadre la socialisation des jeunes et les orientent vers différentes trajectoires ? Les communicants du panel aborderont cette question depuis un point de vue interdisciplinaire et via des méthodes variées. Depuis l'angle de la science politique, Liu et Doyon montreront comment les expériences dans les universités d'élite, en tant qu'étudiants ou en tant que tuteurs universitaires, peuvent être bénéfiques pour réussir une carrière politique. D'un point de vue sociologique, Li et Fang s'interrogeront sur les manière par lesquelles les acteurs privés ou publics dans l'éducation secondaire préparent les élèves tout en gérant les contraintes institutionnelles. Finalement, Zeng discutera en tant qu'anthropologue, comment la lecture des canons confucéens constitue une éducation alternative qui permet de transmettre à la jeune génération non seulement le savoir traditionnel, mais aussi un rapport avec le sacré.