Description de l'atelier / Panel description
Olga Dror  2, 1@  , Pascal Bourdeaux  3@  , Barbora Jirková  4@  , Céline Marangé  5@  , Phuong Anh Phan, Lauren Meeker@
2 : Texas A&M University
1 : Texas A&M University, USA
Dept. of History, 103D M. Glasscock Bld., Texas A&M University, College Station, TX 77843-4236 -  États-Unis
3 : École Pratique des Hautes Études  (EPHE-GSRL)
Ecole Pratique des Hautes Etudes
4 : Charles University
5 : Institut de Recherche stratégique de l'Ecole militaire
Institut de Recherche stratégique de l’Ecole militaire

Panel presentation :

Beginning with the Hùng Kings, the mythic founding fathers of Vietnam in antiquity, numerous personalities ascended or were installed on the highest pedestals of popular deification during various periods of Vietnamese history. Each of them has (or had) his or her own personal appeal that was mobilized by various groups to serve different purposes. Once mobilized, each of them has been tolling the bell he or she is assigned to toll, each “Jette fidèlement son cri religieux, Ainsi qu'un vieux soldat qui veille sous la tente” (Charles Baudelaire).

This panel focuses on the processes of elevating different personalities to the “on-high” positions and establishing different cults in Vietnam from the nineteenth century to the present time, their role in the construction of different Vietnamese polities and states, and on the relationship of these cults with those polities and states.

Barbora Jirková considers the cult of two brothers-generals, Trương Hống and Trương Hát, in northern Vietnam in the nineteenth century. Céline Marangé discusses the process of elevating images of revolutionary figures among North Vietnamese partisans in the 1940s to mobilize their efforts to fight the French. Pascal Bourdeaux examines from a regional perspective how from the mid-1950s to the present have developed the cults of Trần Hừng Đạo and Nguyễn Trung Trực, famous for fighting against Mongols and French, respectively. Olga Dror analyzes the differences and similarities of the cult of the Hùng Kings in three Vietnamese states: the Republic of Vietnam, the Democratic Republic of Vietnam, and the Socialist Republic of Vietnam. 

 

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Résumé :

 

Tout au long de l'histoire vietnamienne a t-on vu de nombreuses figures historiques être objet de vénération populaire ou élevées sur le piédestal de la déification, à commencer par les fondateurs mythiques du Vietnam ancien, les rois Hùng. Toutes ont été ou sont toujours sollicitées en diverses occasions par divers pans de la société. Une fois évoquée, on attend que chacune de ces divinités sonne le tocsion et, au cas par cas, “ jette fidèlement son cri religieux, ainsi qu'un vieux soldat qui veille sous la tente ” (Charles Baudelaire).

 

Le panel analyse les procédés de déification d'éminentes personnalités historiques vietnamiennes au cours des XIXème et XXème siècles, leur fonction politique dans l'édification de l'Etat-Nation, enfin les relations entre ces cultes, la vie politique et le fonctinnement de l'Etat.

 

Barbora Jirková s'intéresse à deux frères généraux, Trương Hống et Trương Hát, ayant vécu au Nord du Vietnam au XIXème siècle. Céline Marangé analyse comment la glorification de figures révolutionnaires a favorisé, au nord du pays, la mobilisation anti-française au cours des années 1940. Pascal Bourdeaux examine dans une toute autre perspective régionale l'amplification, au cours des années 1950, de la vénération portée à Trần Hừng Đạo et à Nguyễn Trung Trực, l'un résistant aux invasions mongoles, l'autre à la conquête française de la Cochinchine. Olga Dror mène une étude comparée du culte au rois Hùng célébré par trois Etats distincts: la République Démocratique du Vietnam, la République du Vietnam et la République Socialiste du Vietnam.

 


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