Monday 26
B - Modes of Authority and Aesthetic Conducts from South to Southeast Asia
Coord. Dana Rappoport
› 16:00 - 17:30 (1h30)
› salle / room 401
Description de l'atelier / Panel description
Dana Rappoport  1@  , Gabriel Facal, Tiziana Leucci, Valérie Gillet@
1 : Centre Asie du Sud-Est  (CASE)  -  Website
Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales (EHESS)
190 avenue de France. 75013 Paris -  France

Panel presentation :

Art, in its material and immaterial manifestations, is often associated with modes of legitimation of authority, be it political, religious or of some other type. From South Asia to Maritime Southeast Asia, aesthetic forms and conducts, be they graphic, visual, musical, choreographic, theatrical, narrative (or most often a combination of the above), contribute to the establishment of different types of legitimacy. Over time, they have gone through various forms of circulation, valorization, devalorization, interdiction, reinvention, re-appropriation, and emulation. Sometimes censored, they have also elicited resistances and challenges to established authority.

The spaces and temporalities of Indian and Southeast Asian societies have been punctuated by artistic forms, be they material or immaterial, in the service different types of authority, either religious or political. From the dances and gong and drum orchestras in palace courtyards, from the singing troupes affiliated with temples to the towering statuary of the great Hindo-Buddhist monuments, from origin narratives to the four-color wood engravings produced by some Austronesian societies, how can we understand this array of aesthetic forms in relation to authority in a set of societies ranging from the realm or sultanate to statelessness? These aesthetic forms and conducts all have something in common: they are inextricably bound up with certain modes of politico-religious efficacy. What is at stake, then, is to think about the nature of this efficacy as it relates to authority—very broadly understood at this preliminary stage as that which makes it possible to maintain a social order. We will also think about the expulsion of these forms, some of which are still banned today.

 

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Résumé du panel :

L'art, dans ses manifestations matérielles et immatérielles, est souvent associé à des modes d'autorité variés, d'ordre politique, religieux ou autres. De l'Asie du Sud à l'Insulinde, les formes et les conduites esthétiques, qu'elles soient graphiques, plastiques, musicales, chorégraphiques, théâtrales, narratives ou le plus souvent combinées, contribuent à établir différents types de légitimité. Au cours du temps, elles ont fait l'objet de nombreux processus de circulation, valorisation, dévalorisation, interdiction, invention, réinvention, réappropriation, émulation. Quelquefois censurées, elles ont aussi suscité résistances et contrepouvoirs. Le projet convoque plusieurs disciplines des sciences sociales pour penser la relation entre le fait esthétique et l'autorité de l'Asie du Sud à l'Insulinde. 

Les espaces et les temps des sociétés indiennes et sud-est asiatiques ont été rythmés par des formes artistiques, matérielles et immatérielles, au service de différents types d'autorité, religieuse et politique. Des danses et des orchestres de gongs et de tambours accueillis dans les cours des palais, des troupes de chants affiliées aux temples à la statuaire monumentale des grands monuments hindo-bouddhiques, des récits d'origine aux gravures sur bois en quadrichromie des sociétés austronésiennes, comment comprendre le déploiement des formes esthétiques en relation à l'autorité dans un ensemble de sociétés allant du royaume ou sultanat aux sociétés sans Etat ? Ces formes et ces conduites esthétiques ont toutes un point commun : elles sont indissociables de certains modes d'efficacité d'ordre politico-religieux. On se propose donc, dans le cadre de ce projet, de réfléchir à la nature de cette efficacité en relation à l'autorité, comprise très largement dans un premier temps comme ce qui rend possible le maintien d'un ordre social. On s'interrogera également sur l'éviction de ces formes qui continuent à être interdites encore aujourd'hui. 

 


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